3 Disember 2008

Kebanggaan Kita: Prof. Ir. Dr. Abdul Wahab Mohammad

Prof. Ir. Dr. Abdul Wahab Mohammad merupakan Timbalan Dekan (Prasiswazah & Antarabangsa) Fakulti Kejuruteraan Dan Alam Bina (FKAB) UKM telah diumumkan sebagai salah seorang pemenang untuk Anugerah Prince Sultan International Prize for Water ke-3, yang berlangsung di Riyadh, Arab Saudi, oleh Putera Mahkota Putera Sultan bin Abdulaziz Al-Saud. Prof. Abdul Wahab diumumkan sebagai pemenang bersama dengan Saline Water Conversion Cooperation (SWCC) dari Arab Saudi bagi kategori Alternative (non-traditional) Water Resources: Innovative Methods and System for Desalination. Setiap pemenang menerima pingat emas, trofi, sijil dan wang tunai. Kedua-dua pemenang menerima pengiktirafan atas sumbangan mereka dalam penggunaan kaedah membran penapisan nano untuk aplikasi penyahgaraman. Prof. Abdul Wahab turut dijemput menyampaikan keynote lecture di 3rd International Conference on Water Resources and Arid Environments yang diadakan bersempena dengan majlis penganugerahan tersebut yang berlangsung pada 16 hingga 18 November 2008.

Sumbangan Prof. Abdul Wahab merupakan satu kaedah inovatif dalam membangunkan peranan kaedah penapisan nano dalam proses penyahgaraman. Motif utama kajian beliau adalah untuk membangunkan model prediktif untuk kaedah membran penapisan nano berdasarkan kepada persamaan Nernst-Planck dengan penggunaan serentak bagi karakterisasi, proses modeling, optimisasi rekabentuk membran serta aplikasi. Kajian Prof. Abdul Wahab dan rakan-rakan lain telah pun diterbitkan dalam pelbagai kertas kerja saintifik yang diklasifikasikan dalam 10 .hasil terbaik dalam bidang Penapisan Nano (ISI Citation Report 2007). Beliau menjalankan pelbagai kajian dalam bidang ini serta bidang-bidang lain yang berkaitan dengan beberapa sumber dana tempatan dan antarabangsa.

Prof. Abdul Wahab menerima pendidikan menengah di Maktab Tentera DiRaja, Sungai Besi dan Sekolah Sultan Badlishah, Kulim, Kedah sebelum melanjutkan pengajian di Lehigh University, Bethlehem, Pennsylvania, A.S dalam jurusan kejuruteraan kimia. Beliau kemudiannya menyambung pengajian di peringkat sarjana di bidang yang sama di Purdue University, West Lafayette, Indiana A.S (1991). Beliau kemudiannya menyambung pengajian di peringkat kedoktoran di University of Wales Swansea, U.K (1998).

Karier akademik beliau bermula dengan pelantikan sebagai tutor pada 1989, kemudiannya sebagai pensyarah pada 1991, Profesor Madya pada tahun 2000 dan sebagai Profesor pada tahun 2005 di Jabatan Kejuruteraan Kimia dan Proses di Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina, UKM. Prof. Abdul Wahab dilantik sebagai Penyelaras Latihan Industri di fakulti pada tahun 2001-2003, Ketua Jabatan di Jabatan Kejuruteraan Kimia dan Proses (2003–2005), Pengarah Pusat Kejuruteraan Termaju (2005–2007), dan Timbalan Dekan Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina (2007–kini). Beliau juga kini adalah Ketua Kelompok Penyelidikan Bahan dan Ketua Scale-up and Downstream Processing Research Group.

Prof. Abdul Wahab turut aktif dalam beberapa pertubuhan kejuruteraan di peringkat tempatan dan antarabangsa. Beliau kini adalah ahli Suruhanjaya Akreditasi Kejuruteraan (EAC) di Majlis Jurutera Malaysia (BEM) dan Lembaga Pemeriksa Institusi Jurutera Malaysia (IEM). Beliau juga adalah Felo di Institution of Chemical Engineers U.K, satu badan berdaftar untuk Jurutera Profesional (P.Eng) di Malaysia dan Chartered Engineer (CEng) di U.K.

Sepanjang karier beliau, Prof. Abdul Wahab telah menerima pelbagai anugerah dan pengiktirafan, antaranya pingat emas di Geneva Exhibition (2003), Anugerah Penyelidik Muda UKM (2003), Anugerah Penyelidik UKM (2007), Anugerah Khidmat Cemerlang (2006), Felo Pelawat Penyelidik UNSW (2007) dan Felo Pelawat Penyelidik di University of Nottingham (2003 dan 2005).

Prof. Abdul Wahab menerima anugerah dari Putera Sultan bin Abdulaziz Al-Saud


Prof. Abdul Wahab memberikan keynote lecture di 3rd International Conference on Water Resources and Arid Environments