9 Januari 2009

SYARAT BARU TIDAK MENGGUGAT CALON GMUKM

HARI PENAMAAN BERJALAN LANCAR : Semalam 8 Januari 2009 merupakan hari penamaan majlis perwakilan pelajar UKM 2008/2009. Menampilkan 32 calon GMUKM berjaya melayakkan diri untuk bertanding didalam pertandingan merebut kerusi PMUKM sesi kali ini. Perarakan dari Stadium ke Pusanika berjalan lancar dan meriah sekali. Bersama pegawai keselamatan yang mengawal lalulintas agar tidak berlaku kesesakan jalan di sepanjang jalan.

Di Fakulti Pengajian Islam (FPI) telah menyaksikan kemenangan calon GMUKM menang tanpa bertanding bagi kerusi tahun 3 dan kerusi tahun 2. Saudara Mahfuzan Gadafi dan Saudara Idris Yusoff. Calon FPI bagi kerusi tahun 2 terbatal penyertaannya apabila borang yang diisi oleh calon lawan adalah Borang 2 iaitu borang calon umum bukan calon fakulti Borang 2A. Calon yang merupakan ahli pasukan PALAPES UKM terpaksa mengundurkan diri apabila borang yang diberikan oleh Pusat Pekermbangan Pelajar telah memberikan borang yang salah kepada calon. Inilah yang dikatakan calon sistem, apabila diberi input terus di proses tanpa ada penilaian dan 'filter' jika tidak diarahkan. Maka outputnya adalah mahasiswa kaku dan lesu. Apa yang hendak dibuktikan lagi tentang MAHASISWA KAKU oleh di sebabkan AUKU menyekat mahasiswa.

CALON SISTEM : Kebanyakan kes kerusi fakulti mahupun kerusi umum calon telah di paksa menyertai dan menjadi calon. Ada yang diugut dibuang kolej, hilang kelayakan untuk naik pangkat bagi PALAPES dan di kejar jika tidak menghadirkan diri semasa penamaan calon. Mereka yang menjadi calon 'terdesak dan terpaksa' umpama tikus.

Manakala kerusi tahun 2 di Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina (FKAB )yang dikenali juga sebagai FKejut juga menang tanpa bertanding. Meskipun Kerusi tahun tiganya juga telah diumumkan menang tanpa bertanding ditarik balik borang penyertaannya selepas jam 12 setelah bangkit isu 'buku peraturan' telah termaktub pada bahagian II perkara 3.5 kelayakan sebagai calon pelajar mesti mempunyai sekurang-kurang berbaki 2 semester. Walaubagaimanapun calon masih lagi berusaha untuk mendapatkan sokongan TNC kerana masalah yang dinyatakan. Isu yang dibangkitkan semasa bengkel MPP di AFamosa Melaka yang lepas menemui jalan penyelesaian, pelajar bagi fakulti yang mempunyai 3 tahun pengajiannya melayakkan pelajar tahun tiganya bertanding. Namun tidak pula dibincangkan bagi fakulti yang memiliki 4 tahun pengajian , dibenarkan pelajar tahun ke-empatnya bertanding. Jika di lihat syarat dan bentuknya serupa namun pihak pentadbiran menarik borang calon tersebut atas sebab tidak ada notis yang dikeluarkan tentangnya.

Namun GMUKM tidak pernah rasa tergugat dengan peraturan dan undang-undang pemilihan ini kerana GMUKM terlah bersedia dengan strategi calon dan kempen. Semalam telah bermula kampen dari kelas ke kelas menampilkan Calon Umum tahun 3 dan 2 di FSSK (Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan). Manakala pagi tadi di Fakulti Pengajian Islam dan Fakulti Sains Teknologi. Respon yang diberikan mahasiswa amat positif.

Terima kasih kepada semua mahasiswa yang terlibat secara langsung dan tidak langsung bagi menjayakan hari penamaan calon majlis perwakilan pelajar semalam.